ازدواج
56 بازدید
تاریخ ارائه : 12/11/2013 8:57:00 AM
موضوع: الهیات و معارف اسلامی

به نام خدا
ازدواج


چرا ازدواج کنیم؟
ضرورت ازدواج:
فرض کنیم که ما گرسنه یا تشنه، هستیم. برای اینکه شکم مان را پر کنیم باید غذا یا آبی بدست بیاورم برای بدست آوردن آب دو را بیشتر وجود ندارد: یا از راه حلال با زحمت کار و تلاش غذای بدست بیاوریم و یا از راه حرام و دزدی و زورگیری می توانیم غذای را بدست آورده و شکم مان را پر کنیم. حال اگر ما از راه حلال چیزی بدست نیاوردیم گرسنه نمی توانیم زنده بمانیم پس چاره جر تهیه غذا از راه حرام نداریم. ازدواج هم مثل این گرسنه گی است اگر از  راه مشروع و حلال این غریزه ای جنسی مان را تأمین نکنیم، مجبور می شویم که از راه حرام این شهوت جنسی مان ارضاء نماییم ما که نمی توانیم سالها با تقوا و پرهیز گاری زندگی کنیم، و اگر هم خیلی قوی باشیم و شهوت جنسی مان را کنترل کنیم دچار بیماری های روحی و جسمی دیگر می شویم تا آنجا که خدای نکرده سر از تیمارستان در بیاوریم.
حجة الاسلام قرائتي در خاطرتش می نویسد: مي خواستم ازدواج كنم، ولي پدرم مي گفت: هر موقع درس خارج رفتي زن بگير. ديدم به هيچ صورت قانع نمي شود، اثاثيه را از قم برداشتم و به كاشان نزد پدرم آمدم. او گفت: چرا آمدي؟ گفتم: درس نمي خوانم! شما حاضر نمي شوي من ازدواج كنم. خلاصه هر چه به خيال خويش مرا نصيحت كرد اثر نگذاشت. بعضي از آقايان را ديد كه مرا براي درس خواندن نصيحت كنند، من هم بعضي ديگر را ديدم كه او را براي موافقت به ازدواج من نصيحت كنند. تا اين كه يك روز به پدرم گفتم: يا به من بگو ايمانت مثل يوسف است، يا بگو گناه كنم يا بگو ازدواج كنم. سرانجام موفّق شدم.
قرآن کریم ازدواج کردن را توجه به فطرت انسان می داند چرا که در واقع اگر غریزه جنسی را کنترل نماییم به ندای فطرت لبیک می گوییم و قران در این مورد می فرماید: « (نشانه آن، اين است كه) هنگامى كه روى برمى‏گردانند (و از نزد تو خارج مى‏شوند)، در راه فساد در زمين، كوشش مى‏كنند، و زراعتها و چهارپايان را نابود مى‏سازند (با اينكه مى‏دانند) خدا فساد را دوست نمى‏دارد» (بقره/ 205)
در روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: «در اسلام رهبانيت و تحریم ازدواج  وجود ندارد» (مستدرک الوسائل ج1،ص540).
 ایت الله سید محمد حسینی شیرازی (ره) در این باره می نویسد: امروزه علت بروز بسيارى از بيمارى ها، دورى جوانان از ازدواج بهنگام است. غافل از اين كه به تاخير انداختن اين سنت، باعث بيمارى هاى مختلفى مانند تنگى نفس، التهاب‏ مجارى ادرار، و اختلال در دستگاه هاى و مانند آن مى گردد. كه طب قديم و جديد، جزئيات آن را به تفصيل بيان كرده اند.
 لذا رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) درباره اهميت ازدواج و آسيب هاى تجرد و مفاسد آن اين آيه را تلاوت مى فرمود كه: «الا تفعلوه تكن فتنه فى الارض و فساد كبير» اگر اين دستور را به كار نبنديد، در زمين فتنه و فسادى بزرگ پديد خواهد آمد. سوره انفال. (آيه 73.) كه ما از اين آيه مباركه آسيب هاى ناشى از تاخير در امر ازدواج را نيز در مى يابيم كه برخى از آنها عبارت اند از: فساد و بى بند و بارى، زنا، لواط، سحق، و ساير بيمارى هاى جنسى شايع در ميان مسلمانان امروز، كه همگى آنها خانمان سوزند.
در يكى از كتاب هاى مربوط به سيره نبوى مى خواندم كه: رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) هرگاه جوانى را مى ديد از او دو سؤال مى پرسيد: نخست از كسب و كارش مى پرسيد. اگر پاسخ مى داد كه كسب و كارى ندارد مى فرمود: «از چشمم افتادى» سپس از ازدواجش مى پرسيد، اگر مى گفت: ازدواج نكرده ام، مى فرمود: «تو از برادران شياطين و راهبان نصارا هستى». ( اسلام ديروز واسلام امروز، ص: 43)
در نتیجه گرفتاری ها همچون حبس ماندن آمال و آرزوها، انحراف در غرائز و شهوات، گسترده شدن فساد و آلودگی، چشم چرانی و هوس گناه خودارضائی و زنا، تجاوز به ناموس غير، سستی در تحصيل و تنبلی در عبادت، ظهور بيماريهای عصبی و روانی، و بلاهای ديگر ریشه در تأخیر انداختن ازدواج دارد که باید خانواده ها و جوانان برای رفع این گرفتاری ها هرچه سریعتر ازدواج نمایند. (بر گرفته از کتاب نظام خوانواده در اسلام)
همکاری در امر ازدواج از نظر آیات و روایات:
در كتاب اسد الغابه روايتى ديدم كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) جوياى ازدواج دختران جوان مى شد چنانچه ازدواج نكرده بودند آنان را به ازدواج كسانى كه هم شان آنان بودند در مى آورد. ( اسلام ديروز واسلام امروز، ص: 43)
رسول خدا(صلی الله عليه وآله وسلم) فرمود: ازدواج كنيد، و پسران و دختران مجرّد را همسر دهيد، نشانه نيك بختی مسلمان اين است كه مخارج شوهر كردن زنی را به عهده بگيرد. چيزی نزد حضرت حق محبوبتر از خانه ای كه در اسلام به سبب نكاح آباد شود نيست. (الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 328)
نبی اكرم(صلی الله عليه وآله وسلم) فرمود: مردان مجرد و عزب خود را زن دهيد، تا حضرت حق اخلاقشان را نيكو، و روزيشان را فراخ و گشاده، و جوانمرديشان رازياد كند. ( بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏100، ص: 222)

فواید ازدواج:
ارزش و اهميت ازدواج از نظر روايات:
از پيامبر خدا(صلی الله عليه وآله وسلم) است كه فرمود: در چهار موقع عنايت و رحمت حق متوجه انسان می شود: به وقت باريدن باران، به هنگام نظر كردن فرزند به صورت پدر، از باب مهر و محبت، در آن زمان كه در خانه كعبه باز می شود، و آن وقت كه عقد و پيمان ازدواج بسته شده، و دو نفر با يكديگر جهت زندگی جديد، وارد عرصه نكاح می شوند. ( بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏100، ص: 221)  رسول خدا(صلی الله عليه وآله وسلم) فرمود: ازدواج روش من است، هر كس از راه و روش من روی بگرداند از من نيست. ( بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏100، ص: 222)
رسول حق(صلی الله عليه وآله وسلم) فرمود: هر كس ازدواج كند، نيمی از دينش را بازيافته نسبت به نيم ديگر تقوای الهی را رعايت كند. . ( بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏100، ص: 219)
حضرت صادق(عليه السلام) می فرمايد: مردی نزد پدرم حضرت باقر آمد، فرمود همسر داری؟ عرضه داشت ندارم، پدرم به او گفت دوست ندارم دنيا و آنچه در آن است از من باشد و يك شب را بدون همسر به سر برم، آنگاه پدرم گفتارش را ادامه داد و فرمود: دو ركعت نمازی كه مرد همسردار می خواند، بهتر است از قيام شب مرد عزب به عبادت و روزه گرفتنش در روز!!
آنگاه پدرم هفت دينار به آن مرد داد و فرمود با اين پول وسائل ازدواجت را فراهم كن، كه رسول حق(صلی الله عليه وآله وسلم) فرمود: همسر انتخاب كنيد كه باعث وسعت رزق است. (الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 329)
رسول خدا (صلی الله عليه وآله وسلم) فرمود: جوانها هر كدام از شما را قدرت است ازدواج كند، تا ديدگانتان كمتر زنان را دنبال كند، و دامنتان پاك بماند. (وسائل الشيعة، ج‏10، ص: 411) و (بر گرفته از کتاب نظام خوانواده در اسلام)
رسول خدا (صلی الله عليه وآله وسلم) فرمود: کسیکه دوست دارد خدا را با پاکی و طهارت ملاقات کند باید ازدواج نمایند.( الجعفريات: ص 89 باب الترغيب في النكاح.)  و همچنین فرمود: «إنّما الدنيا متاع وخير متاع الدنيا الزوجة الصالحة» (دعائم الإسلام: ج 2 ص 195 ف 2 ح 709.)
آقای حجة الاسلام قرائتی در تفسیر نور فواید ازواج را اینگونه بیان میکند:
1. انس و آرامش‏
قرآن مى‏فرمايد: «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» «3»: از نشانه ‏هاى خدا آن است كه از جنس خودتان همسرانى آفريد تا در نزد آنان آرامش يابيد و ميان شما مودّت و رحمت قرار داد. يكى از نيازهاى بشر انس و الفت است و لذا تنهايى براى او دشوار است و نياز به كسى دارد كه امين و غم خوار و مهربان و رازدار او باشد تا با او انس بگيرد و عشقش را خالصانه نثار او كند. بهترين فردى كه مى‏تواند اين نياز را تامين كند همسر است، چه زن و چه شوهر. قرآن از ميان فوائد بسيار ازدواج، تنها اين مورد را نام برده كه معلوم مى‏شود مهم‏ترين فائده است.
2. حفظ عفت و مصونيت از گناه‏
رسول خدا صلى الله عليه و آله در يك روايت فرمود: هر كس ازدواج‏ كند نيمى از دينش را حفظ كرده است. و در روايتى ديگر فرمود: هر كه دوست دارد در قيامت خدا را پاك و پاكيزه ملاقات كند همسر اختيار كند.
3. سلامتى جسم و روان‏
دانشمندان مى‏گويند: ارضاى صحيح و به موقع غريزه‏ى جنسى، براى سلامت جسم و جان يك ضرورت است و ترك آن باعث بيمارى‏هاى روانى و امراضى از قبيل: ضعف اعصاب، اضطراب، افسردگى، يأس، تشنّج، تندخويى، بدبينى، گوشه‏گيرى و گاهى سوء هاضمه و سردرد مى‏شود.
4. بقاى نسل‏
بقاى نسل بشر در گرو ازدواج و زناشويى است و در اسلام امر تربيت نسل يكى از وظايف والدين شمرده شده كه در قيامت مورد بازخواست قرار مى‏گيرد.
5. استقلال‏
دختر و پسر، قبل از ازدواج جزئى از خانواده و تابع والدين محسوب مى‏شوند، در حالى كه پس از ازدواج، به طور مستقل تصميم مى‏گيرند و مسئوليت مى‏پذيرند.
6. امنيت جامعه‏
اگر بنياد خانواده مستحكم باشد، از فساد، طغيان، قتل و سرقت، جنايت و تجاوز به عنف و خودكشى تا حدّ زيادى كاسته مى‏ شود، چون اكثر اين موارد از افرادى سر مى ‏زند كه از كانون گرم خانواده محرومند.


چرا دیر ازدواج می کنیم:
در مورد اینکه ما چرا دیر ازواج می کنیم دو نکته اثاثی به چشم می خورد که تقریبا دلیل ازدواج نکردن همه جوانان همین دوتا است؛ فقر و رسم و رواج های بد که در بین اقوام است.
1.    فقر: یکی از موارد که خیلی از دوستان به آن مواجه است وقتی سوال می کنیم می گوید شش تا ده لگ کلدار مصرف دارد با خرج گله و رسومات طویی حدود سیزده تا پانزاده لگ می شود که در توان ما نیست. و باید عرض کنم که خداوند در قرآن کریم می فرماید: « مردان و زنان بى‏ همسر خود را همسر دهيد، همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى ‏نياز مى‏ سازد خداوند گشايش‏ دهنده و آگاه است.» (نور/32)
و در آیه بعد می فرماید: «و كسانى كه امكانى براى ازدواج نمى‏ يابند، بايد پاكدامنى پيشه كنند تا خداوند از فضل خود آنان را بى‏نياز گرداند!» (نور/33)  در بیان این آیه امام صادق علیه السلام می فرماید: قَالَ يَتَزَوَّجُوا حَتَّى يُغْنِيَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ‏. ازدواج کنید تا خداوند شما را از فضلش بی نیاز کند.(الكافي؛ ج‏5 ؛ ص331)
امام صادق عليه السلام فرمود: توسعه ‏ى زندگى، در سايه‏ى ازدواج است. و همچنین می فرماید: كسى كه از ترس فقر ازدواج نكند، به خداوند سوءظن برده است. (تفسير نور، ج‏6، ص: 177)
2.    رسومات دست و پا گیر: خیلی از موارد که جوانان را در امر ازدواج دچار مشکل می کند رواج های دست و پا گیر است که هیچ گونه ریشه ی دینی و فرهنگی ما مردم را ندارد مثل همین گله که پدر دختر از پسر در قبال دخترش می گیرند. در مورد دفتر ایت الله محقق کابلی مینویسد: " آنچه در اسلام مستحب است ولیمه عروسی است و مقدار جهاز و لوازم زندگی برای داماد و عروس که طرفین عروس و داماد تهیه می نمایند. اما متاسفانه رسم و رواج و سنت های غلط، غیر ضروری و کمر شکن از قبیل شیربها یا گله های سنگین چند میلیونی، مصرف شب حنا بندان، جامه های سنگین برای بستگان عروس، آرایشگاه مدل بالا و پر هزینه و خرید تحفه های زینتی و گران قیمت برای خانم هایی که روز خرید لباس و زیور آلات عروس به بازار می روند و سایر مصارف جنبی از جمله هزینه های غیر ضروری و اسراف به حساب می آیند که در فرهنگ اسلام و پیشوایان دین ما وجود ندارد. حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (دام ظله العالی) شیربها و گله را حرام می دانند و همچنین رقص و ساز و آواز که در جلسه های عروسی مرسوم شده طبق فتوای همه مراجع اعظام حرام است." (http://www.mohaqeq.org/fa/news/57.html)


چند استسفتا از ایت الله محقق کابلی:
1-    اگر پدر دختر پولی را از داماد به عنوان گَلَه گرفته باشد بعد داماد حق تقاص دارد یا نه؟  پاسخ دهنده: معظم له : اگر داماد آن مال را مهر دختر قرار نداده باشد یا نبخشیده باشد به اکراه و اجبار از داماد گرفته باشد داماد میتواند تقاص کند.
2-    آیا گرفتن وجه به عنوان گله جایز است یا خیر چه حکمی دارد؟ در صورت حرمت آیا گیرنده آن مالک می شود یا خیر؟ پاسخ دهنده: معظم له: اگر به عنوان بخشش بدهد هم دادنش جایز است و هم گیرنده مالک می شود و اگر بدون رضایت داماد پول بگیرد گرفتن آن جواز ندارد و پدر دختر هم مالک نمی شود.
3-    آیا به طور کلی ودرهر صورت پس از فوت زوجه،جهیزیه او جزء ما ترک حساب میشود؟ پاسخ دهنده: معظم له: در فرض سوال اگر جهیزیه از مال شوهر مانند گله مثلا تهیه کند مال شوهر است و اگر از مال پدر عروس باشد جز ماترک عروس است.  (http://www.mohaqeq.org/fa).


چه زمانی  ازدواج کنیم؟ (سن ازدواج)
زمان مناسب براي ازدواج در افراد مختلف متفاوت است و نمي توان سن خاصي را مشخص كرد. سن مناسب ازدواج را رشد در ابعاد مختلف كه اشاره مي شود و شرائط تعيين مي كنند. شرائط هر شخص بستگي به موقعيت او دارد اما جنبه هاي مختلف رشد از اين قرارند:
1. رشد جسماني: دختر و پس بايد از لحاظ جسمي به بلوغ برسند. يعني دختر و پسر توانايي جنسي داشته باشند. تحقيقات نشان مي دهد دختران در سن 13 تا 14 سالگي اكثراً بلوغ جنسي پيدا مي كنند و تمام دختران تا سنّ 17 سالگي بالغ مي شوند. و در پسران نيز از سنّ 14 الي 17 سالگي تماماً بلوغ جنسي پيدا مي كنند. اولين شرط براي ازدواج همين بلوغ جنسي است كه عموماً در دختران در 15 سالگي و در پسران در 16 سالگي حاصل مي شود. منظور از بلوغ جنسي اين است كه اندامهاي جنسي دختر و پسر آمادگي مسائل زناشويي داشته باشند.( رجبيان، زهره، سن ازدواج دختران، ناشر سفير صبح، چاپ اول، 1380، ص 165)
2. رشد عقلي: به يقين زماني كه فردي رشد فكري لازم جهت انتخاب همسر را نيافته است، نمي تواند اقدام به ازدواج نمايد و چه بسا قدرت تشخيص مصلحت يا مفسده در ازدواج با فرد مورد نظر را ندارد، رشد فكري پس از بلوغ جسماني رو به تكامل مي رود. پس از بحران هاي بلوغ، فرد استعدادها، توانائيها و امكانات محيطي خود را بهتر مي شناسد و نسبت به شخصيّت خود بيشتر آگاهي مي يابد. در نتيجه تصميماتش بيشتر از عقل نشأت مي گيرد تا احساسات.( استادان طرح جامع آموزش خانواده، جوان و تشكيل خانواده، چاپ سوم، 1376، ص 134.)
3. رشد عاطفي: رشد عاطفي و احساسي از شرايط لازم براي ازدواج است و داراي محاسن و مزاياي زيادي است. از جمله اينكه قدرت محركة انسان است، عامل اتصال و پيوستگي و تلطيف انسانها و جوامع است، از مهمترين عوامل موفقيّت در زندگي زناشويي است. فرد برخوردار از رشد عاطفي، مهار احساسات منفي و مثبت خود را در دست دارد. او در ابراز خشم و ترس، گريه و شادي، محبّت و غيره در محدوده مورد قبول جامعه عمل مي كند، نه همانند يك كودك. رشد عاطفي نيز مانند رشد عقلي به سنّ تقويمي نيست، بلكه به ميزان يادگيري، تجارب فرد و از همه مهمتر تعامل عاطفي كودك با والدين و ديگر بزرگسالان آموخته مي شود.(همان)
4. رشد اجتماعي: رشد اجتماعي رابطة نزديكي با رشد عقلي و رشد عاطفي دارد. انسان داراي چهار دنياي اجتماعي است: خانواده، مدرسه، شغل و دوستان كه فرد را بايد از نظر اجتماعي در آنها مورد ارزيابي و بررسي قرار داد. فردي كه از رشد اجتماعي برخوردار است روابط اجتماعي (از جمله رابطه بين زن و شوهر) را بهتر درك مي كند، به ديگران احترام مي گذارد، حقوق ديگران را محترم مي شمارد، نقش، وظايف و مسئوليتهاي مربوط به خويش را به نحو أحسن انجام مي دهد.(همان)
5. رشد اخلاقي: روابط زناشويي همانند هر ارتباط اجتماعي ديگر بين انسانها با در نظر گرفتن ارزشهاي اخلاقي و معنوي زن و مرد است كه منجر به سعادت و معنويت زندگي آنان مي گردد. بسياري از امور و مسائل زندگي زناشويي در چهارچوب اخلاق و فضايل اخلاقي قابل حلّ است و هر اندازه زن و شوهر متخلّق به اخلاق و رفتار پسنديده مانند صداقت و گذشت، درستي و فداكاري و... باشند زندگي شان از سلامت و آرامش بيشتري برخوردار خواهد بود.(همان/ نرم افزار پاسخ)
اگر دختر و پسر اين شرايط را دارا بودند مي توانند ازدواج نمايند. البته بايد دانست مناطق، محيطها، جامعه ها، نسلها، نژادها، قبليله ها، خانواده ها و افراد (تفاوتهاي فردي)، يكسان نيستند، بلكه تفاوتهايي با هم دارند، مثلاً در سرزمينهاي «گرمسير» بلوغ جنسي زودتر فرا مي رسد تا مناطق «سردسير». كميّت و كيفيّت خوراك و غذا نيز در اين موضوع تأثير دارد. آنهايي كه غذاي بيشتر و قوي تر مي خورند، بلوغ جنسي شان سريعتر است. آنچه كه آمار و تحقيقات نشان مي دهد، حاكي از آن است كه بهترين سن ازدواج براي پسران 19 سال و براي دختران 16 سال مي باشد.
 در مسأله ازدواج نبايد بيشتر به مسائل اقتصادي توجه كرد و ازدواج را به تأخير انداخت كه اگر به تأخير بيفتد بايد شاهد فساد و فحشاء در جامعه بود. جوان اگر هنگام ازدواج نتواند ازدواج نمايد تحت فشارهاي جنسي و رواني از راههاي غيرصحيح خود را ارضاء خواهد كرد. تحقيقات نشان مي دهد كه اگر جوانان خوب آموزش ببينند هم زندگي لذّت بخشي بعد از ازدواج خواهند داشت و هم فرزندانِ كساني كه در سنين گفته شده ازدواج كنند سالم تر و باهوش تر خواهند بود و در آينده با فاصلة سني كم ارتباط بهتري با فرزندان خود خواهند داشت. (نرم افزار پاسخ/ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه)
و در روایات معصومین علیه السلام نیز بر ازدواج زود هنگام تأکید شده است و دوگونه روایت در مورد ازدواج کردن داریم که یکی میفرماید: هرکس ازدواج کند نصف دینش را حفظ می کند و در نصف دیگر باید تقوا پیشه کند. و در جای دیگر و همچنین نبی مکرم اسلام میفرماید: هر كس كه در اوائل جوانی ازدواج كند، شيطان فرياد زند: فرياد از او، فرياد از او، دو سوّم دينش را از دستبرد من نگاه داشت، پس بايد عبد خدا در نگهداری يك سوم ديگرش، جانب تقوا را رعايت كند.( ایت الله سید محمد حسینی شیرازی، كيف نزوج العازبات؟، ص: 32)


با چه کسی ازدواج کنیم؟
در انتخاب همسر احساسات غلبه نكنم. عجله نكنيم و پس از فكر و مشورت و گفتگو اقدام‏ كنيم. بخش زيادى از اختلافات خانوادگى ريشه ‏اش عدم دقت در انتخاب همسر است. همسر شريك زندگى است و تاثيرش تا پايان عمر و تا قيامت هست. معمولا ازدواجهاى سطحى كه با يك برخورد و آشنايى در اتوبوس و يا پارك صورت مى‏گيرد عاقبت خوبى ندارد و امام صادق عليه السلام فرمود: زن به منزله گلوبندى است كه بر گردن مى ‏افكنى پس مراقب باش.


ويژگى‏هاى همسر خوب‏
1.    دين و ايمان‏
الف. قرآن مى ‏فرمايد: و با زنان مشرك ازدواج نكنيد مگر آنكه ايمان بياورند و همان كنيزى با ايمان بهتر از زن آزاد مشرك است هر چند از (زيبايى) او به شگفت آييد و به مشركان زن ندهيد مگر آنكه ايمان بياورند و همانا برده مؤمن بهتر از آزاد مشرك است هر چند از (مال و زيبايى) او شگفت زده شويد. (بقره/221)
ب. امام صادق عليه السلام فرمود: هنگامى كه مرد به خاطر مال و جمال زن با او ازدواج كند، به همان واگذار مى‏شود و هرگاه به خاطر دينش با او ازدواج كند، خداوند مال و جمال را رزق او مى‏سازد. (کافی، ج5، ص333)
2.    اخلاق خوب و خوش‏
امام رضا عليه السلام در جواب يكى از يارانش كه نوشته بود قصد ازدواج با كسى را دارم كه خوش‏اخلاق نيست، فرمودند: اگر بد اخلاق است با او ازدواج نكن. (همان/563)  اخلاق در زندگى باعث شيرينى زندگى و رشد خانواده مى‏شود. امورى همچون: راستگويى، امانتدارى، خوش زبانى، خيرخواهى، گذشت و ايثار، بردبارى، وظيفه‏شناسى، نجابت، كم ‏توقعى، نرم‏خوئى، و ... امتيازات يك انسان است كه اسلام به آنها اهميت داده است.
3.    اصالت خانوادگى‏
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «أيها الناس اياكم و خضراء الدمن. قيل يا رسول الله و ما خضراء الدمن؟ قال: المرأة الحسناء فى منبت السوء»: مردم از سبزه ‏هايى كه بر زباله مى‏ رويد بپرهيزيد. گفتند: يا رسول اللّه مراد چيست؟ فرمود: زنان زيبارويى كه در خانواده‏اى ناپاك روئيده‏ اند. (همان/332)
4.    تناسب سنّى‏:
انسان در سنين مختلف حالات متفاوت دارد. تمايلات جنسى نيز در هر سنّى يكسان نيست، پس بايد بين سنّ دختر و پسر تفاوت فاحش نباشد، كه زندگى را با مشكلاتى روبرو مى‏كند. (بر گرفته شده از تفسير نورج‏6، ص: 180)

رحمت الله حمیدی